Pages

Wednesday, May 12, 2010

Al-Qur'an Di Dalam Word

Seorang saudara yang saya kasihi telah berkongsi capaian ke sebuah laman web yang sangat bagus. Di laman web tersebut, ia menunjukkan langkah-langkah untuk menginstall sebuah aplikasi al-Qur'an yang di"embed" ke dalam Microsoft Word. Ia boleh digunakan untuk mengeluarkan apa-apa sahaja ayat dari al-Qur'an yang kita minta ia keluarkan, apa yang perlu para pengguna lakukan hanyalah memasukkan surah apa dan ayat mana yang ingin dipaparkan - ia akan memaparkannya.

Apa yang bagusnya untuk aplikasi ini ialah, para pengguna boleh copy-paste di dalam dokumen-dokumen yang memerlukan ayat-ayat al-Qur'an. Saya tak pasti sama ada ianya boleh digunakan untuk blog posts di blogger atau tidak, tetapi mungkin saya yakin ianya mampu dimanfaatkan dengan baik oleh sesiapa sahaja yang memerlukan penggunaan ayat al-Qur'an.

Selain daripada itu, ayat-ayat al-Qur'an yang disediakan juga mempunyai baris yang lengkap, termasuk tanda-tanda mad yang asas. Hal ini memudahkan lagi kerja-kerja orang yang ingin menulis ayat al-Qur'an dengan baris penuh.

Aplikasi yang sangat baik ini, jika digabungkan dengan online-application "search al-Qur'an" yang berada di bahagian penjuru atas blog ini, yang menggunakan sistem carian phonetical, ternyata mampu memberikan manfaat untuk para penulis sekalian. Lagi-lagi jika mereka hanya ingat sebutan ayat-ayat tanpa mengingati sumbernya dengan tepat.

Walau bagaimanapun, saya merasakan bahawa setiap individu bertanggungjawab untuk menyemak setiap ayat yang digunakan dari perisian tersebut. Pastikan setiap ayat yang digunakan tersebut bertepatan dengan hard-copy mashaf al-Qur'an yang ada di dalam tangan kita. Ini kerana, mashaf-mashaf yang kita miliki kebiasaannya telah diperiksa dan disahkan bebas dari kesalahan oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab. Sedangkan perisian ini, saya tidak pasti sama ada ianya telah diperiksa atau belum.

Apa-apa halpun, gunakannya dengan baik, semoga kita mendapat manfaat yang besar daripadanya.

(Terasa seperti menulis review pula!)

.::Langkah-langkah::.

#0
Download dahulu perisian winrar. Boleh search di google. Cadangan; gunakan donwload.com

#1
Download perisian Qur'an di capaian ini - download.

#2
Extract files yang telah didownload.

#3
Tekan pada ikon aplikasi tersebut dan ikut sahaja arahan selanjutnya sehingga akhir proses installation.

#4
Buka Microsoft Word, dan pergi kepada tab "Add-ins".


#5
Di bawah pilihan al-Qur'an, pilih perkara yang ingin dipaparkan.


#6
Pilih ayat-ayat yang ingin dipaparkan.


#7
Akhirnya, ayat-ayat tersebut keluar.


Moga ini sedikit-sebanyak memberikan manfaat kepada semua.

5 comments:

Al-Fateh wa Ababeel said...

Syukran akhi.. aktas perkongsian

Mashizaki Keikan said...

BarakaLlahu feekum...

Moga mendapat manfaat. Jangan lupa sentiasa rujuk kepada sumbernya yang asli.

Unknown said...

haha.semangat.terus bubuh.wee.

Mashizaki Keikan said...

Semangat beb. Bagus.

Anonymous said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Twitter Updates

    follow me on Twitter
    "Jalan dakwah hanya satu. Jalan inilah yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda. Demikian juga kita dan para pendokong dakwah, sama-sama melaluinya berpandukan taufik dari Allah s.w.t. Kita dan mereka melaluinya berbekalkan iman, amal, mahabbah (kasih sayang) dan ukhuwwah (persaudaraan). Rasulullah s.a.w. menyeru mereka kepada iman dan amal, kemudian menyatupadukan hati-hati mereka di atas dasar mahabbah dan ukhuwwah. Berpadulah kekuatan iman, kekuatan akidah dan kekuatan kesatuan. Jadilah jamaah mereka jamaah yang ideal sebagai model. Kalimahnya mesti lahir dan dakwahnya pasti menang walaupun ditentang oleh seluruh penghuni muka bumi ini." [Syeikh Mustafa Masyhur]