Pages

Monday, January 11, 2010

طريقا إلى الجنة

عن أبي الدرداء رضي الله عنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه يقول
(من سلك طريقا يبتغي فيه علما سهل الله له طريقا إلى الجنة وان الملائكة لتضع أجنحتها لطالب العلم رضى بما يصنع وان العالم ليستغفر له من في السماوات ومن في الأرض حتى الحيتان في الماء وفضل العالم على العابد كفضل القمر على سائر الكواكب وان العلماء ورثة الأنبياء وان الأنبياء لم يورثوا دينارا ولا درهما وإنما ورثوا العلم فمن أخذه اخذ بحظ وافر)
أخرجه مسلم

Daripada Abu Darda' (RA) katanya, Aku mendengar RasuluLlah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang menempuh satu jalan untuk menuntut ilmu, Allah mempermudahkan baginya jalan ke syurga. Dan sesungguhnya para malaikat akan melabuhkan sayapnya buat penuntut ilmu, disebabkan redha akan mereka. Sesungguhnya seorang yang berilmu akan dimintakan keampunan oleh apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, sehinggakan ikan-ikan yang berada di dalam air. Kelebihan/kemuliaan seorang yang berilmu ke atas seorang 'abid, adalah seperti kelebihan bulan ke atas selautan bintang-bintang. Dan sesungguhnya para 'ulama (orang-orang yang berilmu pengetahuan) adalah pewaris para nabi, dan sesungguhnya para nabi tidak meninggalkan dinar mahupun dirham, mereka hanya mewarisi ilmu. Barangsiapa yang mengambilnya maka dia mengambilnya dengan hadzin wafir"
(Riwayat Muslim)

No comments:

Twitter Updates

    follow me on Twitter
    "Jalan dakwah hanya satu. Jalan inilah yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda. Demikian juga kita dan para pendokong dakwah, sama-sama melaluinya berpandukan taufik dari Allah s.w.t. Kita dan mereka melaluinya berbekalkan iman, amal, mahabbah (kasih sayang) dan ukhuwwah (persaudaraan). Rasulullah s.a.w. menyeru mereka kepada iman dan amal, kemudian menyatupadukan hati-hati mereka di atas dasar mahabbah dan ukhuwwah. Berpadulah kekuatan iman, kekuatan akidah dan kekuatan kesatuan. Jadilah jamaah mereka jamaah yang ideal sebagai model. Kalimahnya mesti lahir dan dakwahnya pasti menang walaupun ditentang oleh seluruh penghuni muka bumi ini." [Syeikh Mustafa Masyhur]