Pages

Tuesday, October 27, 2009

Soalan Yang Agung

Zaman pada ketika itu merupakan zaman-zaman yang kaum kerabat RasuluLlah ditekan oleh kaum-kaum Quraisy yan lainnya. Zaman pada ketika itu masih lagi pada zaman Makkah. Kaum Quraisy telah melancarkan pemboikotan secara besar-besaran terhadap Bani Hashim dan Bani al-Mutallib, yang menyebabkan akhirnya Abi Talib yang sudah tua dan menjangkaui umur lapan puluh tahun ditimpa penyakit yang agak berat.

Lalu terdetik sesama pembesar-pembesar Quraisy yang lainnya satu prasangka; kamu hanya menunggu Abu Talib mati sebelum mengenakan siksa yang berat kepada Muhammad, atau dalam erti kata lain, kamu adalah orang-orang yang tiada kehormatan dan pengecut!

Pimpinan Quraisy yang terdiri dari Utbah bin Rabi'ah, Syaibah bin Rabi'ah, Abu Jahal bin Hisyam, Umaiyah bin Khalaf dan Abu Sufian bin Harb telah pergi bertemu dengan Abu Talib bagi membincangkan perihal da'wah Muhammad. Mereka telah meminta agar Abu Talib meminta anak saudaranya itu menghentikan da'wah ar-Rasul dengan mengatakan:
"Cuba engkau minta daripadanya, dan beliau boleh membuat syarat untuk kami, dan beliau pula harus menerima sesuatu dari kami, supaya beliau boleh berhenti mengecam kami dan kami pun boleh berhenti menentangnya, dan hendaklah beliau membiarkan kami dengan agama kami, dan sebaliknya (juga) kami membiarkan beliau dengan agamanya"
Perbincangan tersebut telah memaksa Abu Talib untuk pergi menemui RasuluLlah SAW dan dia telah menyampaikan hasrat para pimpinan Quraisy kepada Muhammad. Walaubagaimanapun, permintaan ini telah dibalas dengan sebuah pertanyaan yang sangat besar:
"Apa pendapat kamu sekiranya aku kemukakan kepada kamu satu perkataan yang apabila kamu ucapkannya kamu akan menguasai seluruh bangsa Arab dan bangsa-bangsa lain akan tunduk kepada kamu?"
Apakah satu kalimah yang sangat agung tersebut?

Bersambung...

2 comments:

Zakeri said...

"sesungguhnya aku beriman, bahawa tiada Tuhan melainkan ALLAH, dan Muhammad itu pesuruh ALLAH..."

kalimah syahadah!!

Mashizaki Keikan said...

Hmm... lagi..? lagi...?

Twitter Updates

    follow me on Twitter
    "Jalan dakwah hanya satu. Jalan inilah yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda. Demikian juga kita dan para pendokong dakwah, sama-sama melaluinya berpandukan taufik dari Allah s.w.t. Kita dan mereka melaluinya berbekalkan iman, amal, mahabbah (kasih sayang) dan ukhuwwah (persaudaraan). Rasulullah s.a.w. menyeru mereka kepada iman dan amal, kemudian menyatupadukan hati-hati mereka di atas dasar mahabbah dan ukhuwwah. Berpadulah kekuatan iman, kekuatan akidah dan kekuatan kesatuan. Jadilah jamaah mereka jamaah yang ideal sebagai model. Kalimahnya mesti lahir dan dakwahnya pasti menang walaupun ditentang oleh seluruh penghuni muka bumi ini." [Syeikh Mustafa Masyhur]