Pages

Wednesday, May 6, 2009

Makan babi atau...?

Baru-baru ini, dunia kita baru digegarkan dengan sebuah penyakit baru, H1N1 influenza. Ada yang kata ianya ada kaitan dengan babi, dan ada yang kata babi ini punca penyebab berlaku. Tak kurang juga ada yang mempertahankan dengan mengatakan bahawa penyakit ini takkan tersebar dengan memakan babi.

Tapi apa-apa hal pun, kita mengetahui bahawa babi adalah haram dimakan.

Sempenan peristiwa yang banyak menyebut tentang babi, saya suka untuk membangkitkan satu persoalan:

"Yang manakah lebih teruk? Makan babi atau dedah aurat?"

30 comments:

tarhata said...

erm...kenapa tiba-tiba kaitkan dengan dedah aurat?

ada kes yang terdekat ke?

Mashizaki Keikan said...

kes dedah aurat memang berleluasa zaman sekarang ni.

sepohonkayu said...

kalau zina dengan tinggal solat?

tinggal solat lagi teruk kan...

ustaz ana bagi tau...

***

Mashizaki Keikan said...

jangan ubah topik weih..... huhuhu~

Humayra' said...

Dua2 teruk...tapi dalam konteks Islam, yang lebih teruk ialah dedah aurat...

Pakaian akhir zaman yg semakin kembali ke era jahiliyyah...

patut tak kita berdiam diri sahaja?

Mashizaki Keikan said...

Pernah suatu pagi RasuluLlah SAW bertanya kepada seorang sahabat:
"Bagaimana nta berpagi-pagi?"

Lalu sahabat tersebut menjawab:
"Ana berpagi dengan iman yang haq"

Lepas tu RasuluLlah sebut:
"Untuk setiap haq ada hakikatnya, apakah hakikat iman kamu?"

Atau dalam bahasa sempoinya:
"Untuk setiap yang korang kata mesti ada bukti/hujjahnya, apa bukti/hujjah yang menyebabkan korang cakap iman yang benar tu?"

Jadi....

Humayra' said...

Jadi....
Setiap kata2 perlu ada hujjah...kan?

“Islam bermula dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali menjadi sesuatu yang asing. Maka beruntunglah orang-orang yang terasing itu.” [HR. Muslim no. 145].

Berkaitan dengan itu, Nabi Saw pernah bersabda bahawa akan tiba suatu masa di mana Islam akan menjadi sesuatu yang asing —termasuk busana jilbab(etika berpakaian)— sebagaimana awal kedatangan Islam. Dalam keadaan seperti itu, kita tidak boleh hanyut. Harus tetap bersabar, dan memegang Islam dengan teguh, walaupun berat seperti memegang bara api.

Betulkan mana2 kalau rasa ada mana2 term yg salah!

Mashizaki Keikan said...

Er, no... Kenapa kata aurat lagi teruk?

Lepas tu cakap dalam konteks Islam pulak tu?

Humayra' said...

Er, ok salah faham di sini...
maksud ana, org Islam InshaAllah tak makan babi, tp org Islam wajib tutup 'aurah...

Jadi persoalan nta "Yang mana lbh teruk? Makan babi atau dedah aurat?"

Dalam konteks org Islam, dedah aurat lah yg lebih teruk, berbanding makan babi, sbb orang Islam tak makan babi...

itu yg nk cakap sbnrnya...sorry berbelit2...

Humayra' said...

btw, wut do u mean by "jadi..."

Ha~sambung2...sila2

nad comel said...

sy pun tertnye2
persoalan saudari humayra' td x terjwb lg
ha sila la jwb
sy pun nk tau ni
mne lg teruk sbb bg sy mcm dedah aurat je teruk
ohoho
sori

nad comel said...

hmmm...
sy ni agak jahil ckit...
& persoalan yg anda utarakan agak menarik...
tp maybe pndpt sy tu ade xbtul ke...
jd nk tau jgak pe pnpdt anda ttg tu...

sepohonkayu said...

ish2...

hmm, rumit nie...

mane lebih teruk...?

x jumper pon mase meng'google' td...

kene tanyer ustadz ni...

setakat yang ana tahu...

tinggal solat lagi teruk dari berzina...

(ops! tukar topik lg...)

***

zakri said...

mana lebih teruk?

makan babi = akibatnya pada seorang atau keluarga sahaja

dedah aurat = hasilnya, dosa sendiri, dan semua orang yang menoleh lebih sekali pada "pendedah aurat" itu...

kesimpulan = lu pikirlah sendiri

Mashizaki Keikan said...

humayra':
ye ke? kalau ada muslim yang dedah aurat tak makan babi dan ada muslim yang tak dedah aurat makan babi... yang mana lebih teruk???

jangan cakap dalam kes yang orang tak makan babi. ni kita kata memang makan.

hanif:
hang nak tukaq topik lagi... nanti kita bincang dalam post yang lain. ok?

nad comel:
hmm.... kenapa dia lagi teruk? mesti ada sebab tak awak kata lagi teruk dedah aurat??

Anonymous said...

mana lagi teruk..mkn babi ke dedah aurat?
bagi ana kita kna tgk dia punya kesan.
dedah aurat buleh mnyebabkan berlakunya kes rogol, penzinaan..xkira lah zina mata ke hati ke..
makan babi ni xde kesan berat sgt.. yang antum perlu tahu ia haram dimakan dan harus ketika darurat..
pikir2kan...kalu ada salah tu pbetulkanlah.

Mashizaki Keikan said...

hmmm.... (^_^)

l.a.g.i?

AH said...

erm, betul la jika dilihat pd aspek kesan:

org yg dedah aurat kesan dia lbh teruk sbb akan melibatkan diri sendiri dan org sekeliling mcm zina, cabul,rogol,maksiat and etc..

sedang kesan mkn babi akan menyebabkan diri yg makan shj dan mgkin ahli keluarga yg terdekat cthnya sakit H1N1 tu ...

cth lain, org yg makan babi akan dapat dosa diri sendiri dan xmenyebabkan org lain dapat dosa...sbb diri sendiri yg mkn...(kecuali hal2 darurat)

berbanding orang yg dedah aurat,diri sendiri for sure dapat dosa, org sekeliling yg tengok pun dapat dosa...so dedah aurat mudah memberi dosa sama ada kpd pendedah ataupun org yg sengaja melihatnya..

wallahua'alam

tuje lah kot, pendapat dhoif (T_T)

sepohonkayu said...

ok2, kali x lari topik (insyaAllah...)

setahu ana lah (ni pendapat sendiri... ana budak baru belajar... kalo salah tolong bagitau...)

makan babi lagi teruk...

seorang yang mendedahkan aurahnyer... hmm... dosa diampunkan kalo dia bertaubat nasuha (sungguh2)... so... dosa or saham yg dia buat orang laen dapat dosa or buat dosa lain (contohnyer zina dsbg...) insyaAllah diampun Allah yg Maha Pengampun (Al-Ghafur)...

kalau makan babi... walaupun seseorang itu dah bertaubat nasuha (sekali lagi...sungguh2), dia tetap menerima kesannya akibat perbuatan dosanya (makan babi tu lah)... sebabnyer makanan haram efek pd amalan akan datang dan anak yang dilahirkan...

setiap daging yang tumbuh dari hasil yg haram (Quran ni... which chapter... err..)

previously...

ingat x kisah saidina Abu Bakar ra. yang bersungguh2 keluarkan susu yang diminumnya sehingga hampir tercabut nyawanya?
huh... susah payah beliau memuntahkan kembali susu yang hanya hambanya dapat hasil dari menjadi dukun berubat...

so, ana rasa (x confirm lagi...) makan babi lagi teruk...


wallahua'lam...


***

nad said...

sepohonkayu...
ek?
mcm tu ke?
bkn ke dosa yg x diampun tu ialah syirik?
dosa lain tu insya Allah diampunkan klu taubat nasuha?
adoi
sy pening ni..
tlg2
T_T

sepohonkayu said...

*ralat

setiap daging yang tumbuh...

err... this is hadits... sanad from...

sory...

(saya budak baru belajar... kalau salah tolong bagitau...)

***

sepohonkayu said...

nad,

sepohon kayu said...

"kalau makan babi... walaupun seseorang itu dah bertaubat nasuha (sekali lagi...sungguh2), dia tetap menerima kesannya akibat perbuatan dosanya (makan babi tu lah)... sebabnyer makanan haram efek pd amalan akan datang dan anak yang dilahirkan..."

ana kate... kesan bukan dosa...

walau dosa terampun... insyaAllah sedikit sebanyak akan terima kesannya... daging yang tumboh dari kita turun ke anak (efek zuriat...)


ana x pasti kenapa Saidina Abu Bakr berusaha sungguh2 dan bersusah payah untuk mengeluarkan susu tu...

ini cume perdapat ana... maaf kalo memeningkan kepala dengan huraian yg berbelit2 (sory bebanyak)

P/s this is not a final answer... rujuk lah ustadz...

wallahua'lam..

***

nad said...

sepohonkayu said...
"kalau makan babi... walaupun seseorang itu dah bertaubat nasuha (sekali lagi...sungguh2), dia tetap menerima kesannya akibat perbuatan dosanya (makan babi tu lah)... sebabnyer makanan haram efek pd amalan akan datang dan anak yang dilahirkan..."


ok
sy da nmpk ckit pe yg anda mksdkan..
keywordnye kesan
kesan drpd dosa yg dibuat
ckit faham la ttg penerangan anda tu

permata said...

salam..
tajuk best utk bwk dlm usrah ni :)
bg ana, dedah aurat lg teruk drpd mkn ba alif ba ya..sbbnya sama mcm yg zakri n AH cakap..wallahu'alam..

Mashizaki Keikan said...

nanti tak lama lagi kita pulak bagi pandangan... harap semua dapat bersabaq.

sepohonkayu said...

kes exam la ni... xpe2... ana tunggu jwpannye... yg laen leh wat home work cari jwpan...
rujk ustadz ker...
telaah buku ker...
m'google' ker...

p/s: UPSI dah start cuti... tesis wat cuti nie... tauliah kat UTM jun nie... welcome to JB... (ade kawn2 laen yg g skudai 4 this commission- Palapes?)

YamaShita KaiTo said...

kalau ikut pada sinopsis sepohon kayu nyer idea,

babi > aurat...

sebabnyer adalah pada kesan...kesan jangka masa panjang, betul?

nnt keturunan, amal akan effect...

tapi kalau dalam keadaan darurah plak, cane?

kalau dah memang terpakse makan...adakah kesannyer pun masih same lagi? effect pada keturunan n amal?

kalau aurat plak, bile dah terdedah, memang dapat dosa yang konsisten...amal memang dah effect, bila hati dah gelap penuh dengan dosa...n bile cenggitu, ia akan meleretkan pada membawa maksiat yang lain, n memungkinkan effect pada keturunan gak...kalau dah lahir anak luar nikah, taraf anak tu dah tak sama....

hmm....so cane plak tuh?

'ain3ra' said...

terlambat ke nak bagi pandangan?

bagi pendapat ana, dedah aurat lebih teruk. sebabnya dalam apa keadaan pun, islam mewajibkan umatnya menutup aurat melainkan mereka yang mempunyai kekurangan zahir (kurang sempurna akal, org tua yang di separa sedar, etc).

dalam keadaan lain, menutup aurat memelihara hijab dan kehormatan diri dan keturunan (spt yg dimention oleh 'asim). dan dari usaha menutup aurat, insya'Allah hati akan sentiasa cuma memelihara batasan seorang muslim/ah supaya sentiasa tegar dan teguh di atas landasan mereka.

dan apabila seseorang tu mendedahkan aurat, secara tak langsung hijab tidak lagi terpelihara. hati mudah jadi kotor dan dalam masa yang sama kebatilan mudah bercampur di dalam diri.

dengan kesan seseorang itu menjaga aurat sebagai tuntutan Islam, insya'Allah kesan daripada ketaatan itu membawa kepada keperibadian soleh/ah by 1st implementing penutupan aurat yang sempurna, insya'Allah.

so utk memelihara diri daripada perkara haram, penuhi tuntutan yang lebih aula' dengan kesedaran dan keimanan yang tinggi.

1. tak tutup aurat -> makan khinzir
2. tutup aurat + iman -> tak makan khinzir

^_^ insya'Allah.

seposen dua dpd ana: 'ain3ra'

sepohonkayu said...

hohoho~ perbincangan semakin rancak di sini...

ok, berbalik kepada perbincangan yg lalu...

ok lah... hujah telah di bentangkan... soklan asim tu... tak tau nak jawb la... ana bkn ustadz...

sesuatu yag menarik untuk dikongsi di sini...

ana baru bukak buku soal jawab kemusykilan agama oleh al-ustadz Ismail kamus...

di pendekkan cerita ade lah bab yang hampir kene dgn bab perbincangan kita ni (bab anak luar nikah)...

ade si mamat ni tanye beberapa soklan pade ustadz nie... antara nyer ialah berbunyi sedemikian...

1. ustadz, bagaimana pandangan islam terhadap anak y lahir di luar nikah?

Jawab ustadz, anak y di lahirkan di luar nikah tidak berdosa. orang yang berdosa ialah yang melakukan persetubuhan hingga melahirkan dirinya...

malangnya, ia seolah-olah tidak ada adik beradik y diakuinya sah. hubungan dngan bapa y bertanggungjawab tidak ada langsung dan tidak boleh dibinkan dengan bapa yang berkenaan itu...

soal harta pusaka dan sbgnya... ia tidak terlibat dan tidak boleh menjadi wali atau ayahnya yang berkenaan tidak boleh mewalikan apabila dia bernikah nanti...
dia tetap sama dengan lain-lain manusia, tetapi menjadi orang yang mulia jika dia takwa...

sbnarnyer banyak lagi soklan....

x pelah ana stop kat sini... dah lewat ni... sok nak berjemaah subuh...

soalan n jawban selanjutnya boleh tengok kat blog: ‘Sepohon Kayu…’

mkn khinzir > tutup aurah

(wat mase ni) :->

wallahu ‘alam…

***

Mashizaki Keikan said...

hebatlah 'ain3ra... anyway, dah ada post baru untuk this isu.

"Makan babi atau dedah aurat"

Twitter Updates

    follow me on Twitter
    "Jalan dakwah hanya satu. Jalan inilah yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda. Demikian juga kita dan para pendokong dakwah, sama-sama melaluinya berpandukan taufik dari Allah s.w.t. Kita dan mereka melaluinya berbekalkan iman, amal, mahabbah (kasih sayang) dan ukhuwwah (persaudaraan). Rasulullah s.a.w. menyeru mereka kepada iman dan amal, kemudian menyatupadukan hati-hati mereka di atas dasar mahabbah dan ukhuwwah. Berpadulah kekuatan iman, kekuatan akidah dan kekuatan kesatuan. Jadilah jamaah mereka jamaah yang ideal sebagai model. Kalimahnya mesti lahir dan dakwahnya pasti menang walaupun ditentang oleh seluruh penghuni muka bumi ini." [Syeikh Mustafa Masyhur]