Pages

Saturday, February 28, 2009

"Di mana al-mutahaabun dengan KemuliaanKu?"

Teringat sebuah kisah yang diceritakan oleh seorang Syeikh tentang sesuatu...

Terdapat seorang lelaki yang berangkat dari tempat tinggalnya menuju ke suatu destinasi. Lalu di dalam perjalanan tersebut dia terserempak dengan seorang lelaki yang tidak dikenali, dan lelaki tersebut bertanya,
"Ke manakah engkau ingin pergi?"
"Aku ingin berjumpa dengan saudaraku"
"Apa hubunganmu dengan lelaki tersebut? Adakah engkau mempunyai bisness dengannya? Bukankah warna kulitmu berbeza dengannya?"
"Bagus buatmu! Sesungguhya aku adalah Jibril, utusan Allah. Allah mencintaimu sebagaimana engkau mengasihi saudaramu itu!"

--

Terdapat satu golongan yang mulia di sisi Allah, ketika hari Qiyamat Allah bertanya tentang mereka;
"Di manakah (sedang Dia Maha Mengetahui) orang-orang yang saling mencintai dengan kemuliaanku? Pada hari ini, aku menaungi mereka di bawah nauganKu. (Iaitu) pada hari yang tiada naungan melainkan naunganKu!"
(Muslim)

--

Para syuhada' cemburu terhadap mereka, dan juga para ambiyai'. Siapakah yang tidak cemburu terhadap yang lain sedang kekasih Agungnya mengisytiharkan kasih-sayang dan cintaNya buat mereka?

Inilah antara kata-kata seorang Syeikh yang mampu menggegarkan hati seorang pendengar tatkala hatinya disibukan dengan urusan-urusannya.

Maka dengan rahmat Allah, Dia menyatukan hati kami dan mempertemukan kami disebabkan Islam yang ada di dalam hati kami.
"Dan ingatlah nikmat Allah ke atas kamu, ketika kamu bermusuh-musuhan dahulu lalu Dia menyatukan di antara hati-hati kamu. Maka kamu menjadi saudara disebabkan rahmat Allah tersebut..."
(Aali 'Imran, 3:103)

Adakah ada sesuatu yang lebih baik dari mendapat nikmat dari Allah dengan dikurniakan seorang saudara yang beriman? Lalu dengan keimanan tersebut, dia mengingatkan kita terhadap hal-hal keimanan? Bagaimana tidak mustahil hal yang Allah sebutkan sebagai sambungan kepada ayat tersebut, "...sedang kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Dia menyelamatkan kamu darinya..."? Padahal ia adalah suatu hal yang begitu mudah bagiNya.

Yang pada akhirnya, apabila individu-individu ini dibangkitkan di akhirat kelak, mereka diseru oleh Rabb Yang Maha Penyayang, "Di manakah orang-orang yang saling berkasih-sayang disebabkan KemuliaanKu?" Lalu, mereka mendapat naungan Allah SWT yang Maha Pemurah.

2 comments:

marwan_amz said...

Macam ku kenal yang berbaju merah berambut penjang itu, sape ek? hehe....

Mashizaki Keikan said...

alah... nak cakap diri sendiri lah tu.. haha... time hantaq pali untuk join dengan group jaulah kami.

Twitter Updates

    follow me on Twitter
    "Jalan dakwah hanya satu. Jalan inilah yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda. Demikian juga kita dan para pendokong dakwah, sama-sama melaluinya berpandukan taufik dari Allah s.w.t. Kita dan mereka melaluinya berbekalkan iman, amal, mahabbah (kasih sayang) dan ukhuwwah (persaudaraan). Rasulullah s.a.w. menyeru mereka kepada iman dan amal, kemudian menyatupadukan hati-hati mereka di atas dasar mahabbah dan ukhuwwah. Berpadulah kekuatan iman, kekuatan akidah dan kekuatan kesatuan. Jadilah jamaah mereka jamaah yang ideal sebagai model. Kalimahnya mesti lahir dan dakwahnya pasti menang walaupun ditentang oleh seluruh penghuni muka bumi ini." [Syeikh Mustafa Masyhur]