Pages

Tuesday, November 11, 2008

Software

Di bawah ini ada beberapa software yang sangat-sangat membantu. Untuk software yang pertama, saya menggunakannya untuk mengupload ayat-ayat qur'an sepertimana yang anda lihat digunakan di dalam post-post yang ada. Software di bawah ini ada muqadimah surah yang diambil dari Tafsir al-Maududi. Untuk menggunakan ayat-ayat daripada software tersebut, hanya perlu right click pada gambar ayat yang ada di dalam itu dan paste di tempat yang boleh paste gambar (photoshop, paint, dll). Kemudian boleh disimpan (save) dalam format yang sesuai (jpeg, png, dll). Kalau nak download silakan:


Tetapi masalahnya ialah, kadang-kadang di dalam kepala kita ada ayat yang kita ingat tapi tak ingat sumbernya. Jadi untuk mudah, saya ingin memperkenalkan anda kepada satu site yang bagus:


Caranya mudah, anda hanya perlu menaip perkataan yang anda ingat dalam rumi dan tekan enter. Contohnya, untuk mencari ayat kedua surah al-baqarah saya hanya perlu menaip "zaalikal kitabu laa rayba...". Lawatlah dan belajar menggunakannya, insya Allah anda boleh mendapatkan manfaat yang besar darinya sepertimana saya juga telah mengambil manfaat dari tempat tersebut. Cuba juga di di dalam search box di bawah ini:



Dan di bawah ini pula ada software hadith yang mungkin boleh dimanfaatkan. Hadith: Bukhari, Muslim, Malik and Abu Dawud:


Atau kalau nak lihat apa-apa software lain yang ada: http://www.imaanstar.com/

-Perhatian Penting!-
Cuma satu perkara yang harus diambil perhatian ialah, software-software tersebut tidak terjamin dari sebarang kesilapan kerana tidak ada badan yang telah mengesahkan software-software tersebut. Jadi seandainya anda terperasan apa-apa kesilapan, harap dapat merujuk kembali kepada hardcopy bahan-bahan tersebut. Contohnya ayat-ayat qur'an tersebut, kalau ada kesilapan atau keganjilan di dalam maknanya, rujuk mashaf yang ada di dalam tangan kita. Seperti itu juga halnya untuk software hadith tersebut.

4 comments:

muna khaider said...

jazakallahu khayr!

quransearch is something new for me. i'm impressed with the tool.

Mashizaki Keikan said...

you're utmost welcomed!

glad that you find it useful... (^_^)

cikzu said...

syukran for the software
i'll share them with my frens

Mashizaki Keikan said...

Good, harap-harapnya boleh dimanfaatkan sebaik-baiknya...

Twitter Updates

    follow me on Twitter
    "Jalan dakwah hanya satu. Jalan inilah yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda. Demikian juga kita dan para pendokong dakwah, sama-sama melaluinya berpandukan taufik dari Allah s.w.t. Kita dan mereka melaluinya berbekalkan iman, amal, mahabbah (kasih sayang) dan ukhuwwah (persaudaraan). Rasulullah s.a.w. menyeru mereka kepada iman dan amal, kemudian menyatupadukan hati-hati mereka di atas dasar mahabbah dan ukhuwwah. Berpadulah kekuatan iman, kekuatan akidah dan kekuatan kesatuan. Jadilah jamaah mereka jamaah yang ideal sebagai model. Kalimahnya mesti lahir dan dakwahnya pasti menang walaupun ditentang oleh seluruh penghuni muka bumi ini." [Syeikh Mustafa Masyhur]